استارتاپ چیست؟

پیش از اینکه تعریف استارتاپ و تشخیص اینکه کسب‌ و کاری استارتاپ است یا نه برای افراد (کارشناس و غیرکارشناس) به دردسر تبدیل شود، مردم روش آسانی برای تشخیص استارتاپ‌ها داشتند؛

به نظر آنها یک کسب‌ و کار خودش نشان می‌دهد که جزو استارتاپ‌ها است!

بر اساس چنین دیدگاهی اینستاگرام و کسب‌ و کارهای مشابه آن استارتاپ به شمار می‌روند چون به عقیده‌ی عموم آنها کوچک هستند (بودند)؛ مثل استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند و حس و حال استارتاپ‌ها را دارند!

در مقابل و باز هم بر مبنای همین رویکرد، اغلب افراد باور دارند که آی‌بی‌ام، اَپل و والمارت در زمره‌ی استارتاپ‌ها قرار نمی‌گیرند.


اما مشکل این روش این است که تکلیف بسیاری از کسب‌ و کارها را مشخص نمی‌کند. آیا فیسبوک و توییتر هم استارتاپ به شمار می‌روند؟ احتملا بله! گوگل چطور؟ احتمالا نه!

این ناحیه‌ی خاکستری نامشخص مرز معینی ندارد! برای کوچک کردن این ناحیه‌ ی خاکستری، انواع و اقسام تعریف‌ های متفرقه‌ ی من‌ درآوردی خلق شد که قضیه را پیچیده‌ تر کرد.


«استارتاپ» باید تعریفی ساده و کوتاه داشته باشد، در میان همه‌ ی واژه‌ های لغت‌نامه، «استارتاپ» سزاوار یک تعریف درخور و قابل قبول است..

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 9 =