چطور یک هم بنیانگذار برای استارتاپ خود پیدا کنم؟

وقتی که  ایده معرکه ­ای دارید، تیمی می ­خواهید که برای تحقق آن به واقعیت به شما کمک کند. اما شما هنوز پولی برای استخدام کسی ندارید. بهترین کار پیدا کردن هم بنیان گذاری است که علاقمند به کار منصفانه باشد. اما هم بنیان گذاران مناسب را هر روز در جلوی در ورودی در حال قدم زدن نمی بینید! پس، چطوری آن ها را باید پیدا کرد؟

در این مقاله از وبلاگ شتابدهنده تک برای پیدا کردن بهترین هم بنیان گذاران استارتاپتان پیشنهاداتی مفید ارائه می کنیم.

قبل از اینکه بدنبال هم بنیان گذار بروید:

۱. بدانید که چه چیزی برای ارائه دارید!

درک می کنیم که شما ایده فوق العاده ای دارید. اما با ایده خالی به شما ارزن هم نمی فروشند! شروع استارتاپ با انبوهی از خطرات مواجه است. چه چیزی برای متقاعد کردن افرادی که با شما کار می­ کنند دارید که آینده کسب و کار جدید شما را واضح تر سازد؟!

آیا شما هم­ اکنون مشتریان یا دنبال ­کنندگان(فالوئر ، اعضا) اجتماعی بزرگی دارید که می ­توانند تبدیل به پشتوانه شما شوند؟ آیا شما قبلا استارتاپ ­های موفقی را ایجاد کرده ­اید؟ آیا شما حساب بانکی هفت ­رقمی دارید یا واران بافت منتور شماست؟!

اگر هیچکدام از موارد بالا را ندارید، آیا می ­دانید که چگونه برنامه ­نویسی کنید؟ اگر نمی­ دانید، احتمالا باید یاد بگیرید. استخدام توسعه ­دهندگان، مخصوصا در مراحل اولیه کسب و کار نوپای شما گران است، زمانیکه شما دقیقا نمی ­دانید که محصول نهایی به چه شکلی است و احتمالا نیاز به آزمایش و بررسی بصورت مستمر خواهید داشت.

توانایی حداقل برای ساخت محصول نمونه (MVP) شما را تبدیل به یک بنیان گذار جذاب می کند. از طرف دیگر، یافتن هم بنیان گذار فنی که برای شما برنامه ­نویسی خواهد کرد ۱۰ برابر سخت­تر از یافتن شریک تجاری یا بازاریابی است. کارآفرینی می گفت: قبل از راه­ اندازی شرکتم Soundwise، شش ماه را برای یادگرفتن برنامه ­نویسی صرف کردم و به Hack Reactor، بهترین برنامه آموزشی مهندسی نرم ­افزار رفتم. برنامه ­نویسی یکی از ارزشمندترین سرمایه ­گذاری ­ها در سیر استارتاپی من بدلایل بسیاری است. جذب آسانترهم بنیان گذار دقیقا یکی از این دلایل است.

۲. چیزی برای نمایش دارید؟

بله، می­دانیم شما هنوز محصولی ندارید. اما شما حداقل صفحه فرود (landing page) دارید؟ در مورد قالب­ها، برنامه ­های تجاری، نمایش ­های تبلیغاتی و نمایش ­های ویدئویی چطور؟ بخودتان لطفی کنید، برخی از آن­ها را قبل از اینکه هم بنیان گذاری را منصوب کنید، آماده کنید. این نشان می ­دهد که شما جدی و متعهد هستید  و شرح دیدگاه شما را خیلی آسان­تر می­ کند.

 

هم بنیان گذاران خارق ­العاده و مکان پیدا کردن آن ­ها

۱.شبکه موجود شما

افرادی که هم­ اکنون با آن­ها کار می کنید احتمالا کمک موسسین مطلوبتری نسبت به غریبه ­ها هستند، چرا که شما سلیقه یکدیگر را می­ شناسید و حداقل به هم اعتماد متقابل دارید. به همین دلیل است که شما بسیاری از همکاران سابق را می­ بینید که باهم شرکت ­هایی را تاسیس می­ کنند. اگر شما ارتباط با برخی از رفقای سابق را از دست داده­ اید، شاید الان زمان این باشد که برای آن­ها ایمیلی بفرستید و سلامی بگویید.

در مورد ایده اتان با افرادی که می ­شناسید، صحبت کنید، و بپرسید که آیا آن ­ها فردی را که علاقمند به پیوستن به استارتاپتان باشد را  می­ شناسند. افراد بدون اینکه شما موضوعی را مطرح کنید  نمی ­دانند که چگونه کمک کنند.

دوستانی را در رویدادهای استارتاپی  بدست آورید، این افراد بطور محتمل­ افراد دیگری را می­ شناسند که زمینه کارآفرینی دارند. اگر شما کارآفرین تازه کاری هستید، اگر منتور های شناخته شده ای بیابید برای اتصال شما به جامعه استارتاپی کمک شایانی به شما می کنند.

۲. سایت ها و صفحات اعلانات شغلی

سایت های شغلی کمترین مکان برای پیدا کردن هم بنیان گذار است. اغلب افراد درحین تماشای اعلانات شغلی در جستجوی دستمزد واقعی هستند، همچنین درست است که اغلب استارتاپ ­ها مشاغل هم بنیاگذاری را در این جاها قرار نمی دهند. اگر این کار را انجام دهید متمایز خواهد بود.

درنتیجه پست شغلی بنویسید که بدنبال چه کمک ­موسسی می ­گردید، از جمله توضیحی در مورد شرکتتان، مسئولیت ­ها و صلاحیت ­های شغلی. و آن را در سایت های کاریابی و شغلی ای که به شما اجازه می دهند قرار دهید.

۳.دانشگاه ­ها

دانشگاه ها نیز محل مناسبی برای یافتن هم تیمی می باشند . می توانید با اساتید و کسانی که در دانشگاه هستند صحبت کنید و به آنها بگویید اگر کسی را میشناسند به شما معرفی کنند.

کارآفرینی می گفت:  پروفسوری در دانشکده بازرگانی Fuqua دانشگاه Duke اطلاعات شرکت مرا در گروه فیسبوک دانشجویی­انش پست کرد. درطی یک هفته، من با تعدادی از دانشجویان متصل شدم که پس ­زمینه های تجاری موثری داشتند.

۴. فروم­های (انجمن­های) استارتاپی و رویدادها

در meetup.com برای startup/entrepreneurship جستجو کنید یا در ایران سایت هایی مانند ایوند می توانند به شما کمک کنند. اگر در شهر بزرگی زندگی می­ کنید، احتمالا حداقل یک واقعه استارتاپی را هر هفته پیدا خواهید کرد. توسعه ­دهندگان استارتاپ وشتابدهنده ها نیز وقایعی، از جمله Startup Weekend را میزبانی می­ کنند. بعلاوه، فروم­های آنلاین بسیاری در فیسبوک و لینکداین وسایر شبکه های اجتماعی مرتبط با کارآفرینی وجود دارند. ماورای رفتن به این وقایع و فروم­ها این است که شما به آسانی افراد بسیاری را ملاقات می­ کنید که علاقمند به راه­ اندازی کسب و کار هستند.

 

بعد از اینکه هم بنیان گذار را جستجو کردید

شما روی کاغذ هم بنیان گذار کاملی را پیدا می ­کنید واستارتاپتان را باهم شکل می دهید. اما چطور مطمئن خواهید بود که با هم تیم خوبی هستید اگر نباشید چه می شود؟ پاسخ به این سوالات بررسی های جامعی می خواهد اما برای شروع هر فردی را به آرامی و طی یک دوره آزمایشی با واگذاری مرحله ای وارد هیئت مدیره کنید. داشتن هم بنیان گذار می ­تواند استارتاپ شما را رونق بخشد یا از بین ببرد. و اگر قرار به شکست در ایجاد رابطه با هم بنیان گذار است لااقل بگذارید این شکست سریع اتفاق بیافتد.

قرارداد هم بنیانگذار یا قرارداد کوفاندر چیست؟

تفاهم نامه بنیانگذران یا Co-Founder Agreement به عنوان یک قالب کلی این فرصت را برای مؤسسین ‌یک کسب و کار نوپا فراهم می‌سازد که با شرایط منصفانه و در همان شروع کار، وظایف و میزان مشارکت و درصد سهیم شدن هر یک از افراد را مشخص سازند.

با استفاده از این مدل تفاهم‌نامه این فرصت برای شما ایجاد می‌شود که در چارچوبی قانونی و قراردادی، روابط میان خود و سایر مؤسسین‌ را انتظام ببخشید.

تفاهم‌نامه بنیان‌گذاران باید سنگ بنای تنظیم روابط میان طرفین باشد. این تفاهم‌نامه به شما کمک می‌کند تا ایده خود را با ایجاد تعهد برای طرفین یک مرحله جلوتر برده و یک گام به موفقیت نزدیکتر شوید.

در این تفاهمنامه نکات مهمی مثل وظایف هر یک از مؤسسین، درصد سهام هر یک از مؤسسین،مالکیت فکری و عدم رقابت مطرح می‌شود.

هم بنیانگذار یا کوفاندر در استارتاپ کیست؟

مؤسس – بنیان‌گذار (Founder) چیست؟

به کارآفرینی که کسب‌وکاری را آغاز می‌کند، مؤسس یا بنیان‌گذار گفته می‌شود. درصورتی‌که کارآفرینان متعددی در ایجاد این شرکت دخالت داشته باشند، آن‌ها را بنیان‌گذاران آن کسب‌وکار می‌نامند.

منشأ کلمه بنیان‌گذار در اصل به معنای کسی است که فولاد می‌سازد و به‌طور مشابه، بنیان‌گذار فردی است که یک شرکت جدید را می‌سازد و ایجاد می‌کند.

استارتاپ چیست؟

پیش از اینکه تعریف استارتاپ و تشخیص اینکه کسب‌ و کاری استارتاپ است یا نه برای افراد (کارشناس و غیرکارشناس) به دردسر تبدیل شود، مردم روش آسانی برای تشخیص استارتاپ‌ها داشتند؛

به نظر آنها یک کسب‌ و کار خودش نشان می‌دهد که جزو استارتاپ‌ها است!

بر اساس چنین دیدگاهی اینستاگرام و کسب‌ و کارهای مشابه آن استارتاپ به شمار می‌روند چون به عقیده‌ی عموم آنها کوچک هستند (بودند)؛ مثل استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند و حس و حال استارتاپ‌ها را دارند!

در مقابل و باز هم بر مبنای همین رویکرد، اغلب افراد باور دارند که آی‌بی‌ام، اَپل و والمارت در زمره‌ی استارتاپ‌ها قرار نمی‌گیرند.


اما مشکل این روش این است که تکلیف بسیاری از کسب‌ و کارها را مشخص نمی‌کند. آیا فیسبوک و توییتر هم استارتاپ به شمار می‌روند؟ احتملا بله! گوگل چطور؟ احتمالا نه!

این ناحیه‌ی خاکستری نامشخص مرز معینی ندارد! برای کوچک کردن این ناحیه‌ ی خاکستری، انواع و اقسام تعریف‌ های متفرقه‌ ی من‌ درآوردی خلق شد که قضیه را پیچیده‌ تر کرد.


«استارتاپ» باید تعریفی ساده و کوتاه داشته باشد، در میان همه‌ ی واژه‌ های لغت‌نامه، «استارتاپ» سزاوار یک تعریف درخور و قابل قبول است..

استارتاپ استودیو یا استارتاپ فکتوری چیست؟

در اکوسیستم کارآفرینی با واژه هایی همانند شتاب دهنده، مرکز رشد و استارتاپ استودیو مواجه می شویم ولی کمتر کسی درباره استارتاپ استودیو در ایران می داند.در این مطلب سعی دارم تا به این مقوله بپردازم.

تعریف استارتاپ استودیو

یک ساختار است که هدف آن ساختن شرکت ها می باشد.با توجه به زیرساخت ها و منابع در دسترس استارتاپ استودیو ها،استارتاپ ها شانس بیشتری برای موفقیت دارند و فرایند رشد و ساخت استارتاپ ها بهینه می گردد.سه مولفه ای که یک استارتاپ استودیو را معرفی می کند عبارت است از:

الف)ایده پردازی داخلی

ایده ها در داخل استارتاپ استودیو ها تولید می شوند.این نهاد خود همانند یک هم بنیان گذار عمل کرده و خود یک شریک برای کسب و کار می باشد.یک استارتاپ استودیو می تواند مالک کل ایده باشد.

ب)تولید زیاد

یک استارتاپ استودیو تعدادی زیادی کسب و کار را راه اندازی می کند و این هدف از اهداف اصلی یک استارتاپ استودیو می باشد.

ج)زیرساخت

یک استارتاپ استودیو دارای زیرساخت های متعدد می باشد.به صورت مثال افراد دارای استعداد،فرایند های کارا،ابزار های مفید و یک شبکه گسترده.این نهاد نباید به صورت یک زیرساخت خالی متشکل از تعدادی شرکت باشد.